F W S S- en fremgangsmåte

11/29/2012

F W S S- en fremgangsmåte

Jeg har fått mange fine kommentarer på FWSS-kopien min, og derfor tenkte jeg at en liten fremgangsmåte for hva jeg har gjort kunne være fint. Det er ikke noen fancy oppskrift, bare mine notater. Jeg strikker litt stramt, men lua mi ble ikke veldig tett, så det kan hende pinnestørrelse og maskeantall ikke stemmer overens for alle. Da må en bare prøve seg frem. Strikkefastheten har jeg dessverre ikke målt, da lua allerede er pakket inn i julepapir (så jeg ikke skulle falle for fristelsen og stikke av med den)

FWSS-en skamløs kopi
Pinne: 3 mm
Garn: Pickles Angora eller tilsvarende mykt, loddent garn, ca 35-40 gram (2 nøster)

Legg opp 110 m på pinne 3 (evt 120 på pinne 2,5) og strikk glattstrikk rundt til lua når opp på toppen av hodet når du har den på, trukket så langt ned som du vil ha den. Sett fire maskemarkører jevnt fordelt (110 m går ikke helt opp, så jeg valgte å felle to m tilfeldig ned til 108 m, og så plassere mm etter hver 27. maske. 

Strikk videre sånn: 
Omgang 1 * Strikk til 3 m før mm, strikk 2 sammen, strikk 1 m, flytt mm, strikk 1 m, strikk to sammen*
Omgang 2 og 3: Strikk
Jeg felte slik at maskene lente seg inn mot de to maskene på hver side av mm, ved å strikke to sammen eller to vridd sammen. Det er lettere å gjøre det enn å forklare det ;)

Gjenta disse 3 omgangene en gang til, heretter skal du felle på hver 2. omgang, slik:

Omgang 1 * Strikk til 3 m før mm, strikk 2 sammen, strikk 1 m, flytt mm, strikk 1 m, strikk to sammen*
Omgang 2: Strikk
Etterhvert må du bytte til strømpepinner for å få strikket rundt. Jeg fjerner mm og så lar jeg første og siste m på hver pinne være masken det skal felles ved, altså strikker jeg 1 m, feller 1, strikker til 3 m før slutten på pinnen, feller 1 og strikker 1. Da slipper jeg å ha fire mm dinglende på strømpepinnene.

Når du har 10-12 masker igjen på pinnen bryter du tråden (ikke for kort!) og trekker den gjennom de gjenværende maskene. Stram godt til og fest tråden på vranga, og sy inn tråden i starten av lua.
Voila! Ferdig luekopi :)





Etiketter: , ,

34 Kommentarer:

Blogger Guro sa ...

Jeg blir nok å herme skamløst etter deg - for denne var fin!

11/30/2012  
Blogger momoko sa ...

Fin, ja! Takk for at du deler den skamløse kopien med oss andre ;) Jeg har et nøste angora fra Pickles liggende, tro hvor langt jeg kommer med det :-S ?

12/01/2012  
Blogger frksnupp sa ...

Det er ikke nok til en lue tror jeg dessverre...hvilken farge er det du har? Jeg har en liten rest Hotty (samme som på bildet, burgunder) igjen som jeg gjerne sender.

12/01/2012  
Blogger Kjersti sa ...

Super lue! Kopierer gjerne dersom det er lov :-). Tror du det vil fungere med mohair silk? Jeg har mye av det liggende.
Kjersti :-)

12/04/2012  
Blogger frksnupp sa ...

Kopier i vei du =) jeg tror det blir deilig med mohair silk, det er kanskje litt tynnere enn angoraen? Jeg har ikke prøvd det. I så fall kan du jo gå ned en pinnestørrelse men opp noen masker.

12/05/2012  
Blogger Kjersti sa ...

Tusen trakk for svar......kanskje prøve dobbelt garn og sammen pinnestr. Det er jo veldig tynt :-)

12/05/2012  
Blogger Ane sa ...

Denne luen er så fin!! Sitter med en nå. :)
Jeg hadde masse garn igjen etter noen votter, så begynte på en slik lue av restene. La opp 90 m på pinne 3,5. men det er trippelt garn, så tror det blir bra. ;) Så fant jeg denne oppskriften din og tenkte jeg skulle bruke fellingen din. Mener du at luen skal nå sånn at kantene møtes på toppen av hodet før man feller?

12/06/2012  
Blogger frksnupp sa ...

Ja, nesten iallefall- når du har 10-12 masker igjen til sammen så kan du trekke tråden gjennom og stramme og feste den, så får du ikke en spiss på toppen av lua.

12/07/2012  
Blogger Charlotte sa ...

Denne tror jeg jammen meg at jeg skal prøve meg på. Takk for at du deler oppskriften! :)

12/08/2012  
Blogger Victoria @ sa ...

Denne må på pinnene straks jula er vel overstått! Tusen takk for at du deler oppskrift på denne skamløst FINE fwss-luen! :)

12/09/2012  
Blogger Kjersti sa ...

Lua strikket med 2 tråder silkemohair på pinne 2.5 ble helt perfekt ( neste gang skal jeg prøve 1 tråd tynn alpakka og 1 tråd silkemohair). Nok en gang TUSEN TAKK for at du deler din oppskrift :-)

12/10/2012  
Blogger Mona Sæther sa ...

Kjempefin lue! Takk for at du deler notater :)

12/11/2012  
Blogger frksnupp sa ...

Tusen takk for alle de fine kommentarene- det er bare kjekt å kunne dele notater når så mange vil strikke :)

12/11/2012  
Blogger knitnetty sa ...

Jeg hermer ivei - uten å skamme meg ;) Tror til og med at jeg har valgt samme farge :|
God jul!

12/20/2012  
Blogger Kristina sa ...

Tusen takk for oppskriften! Jeg brukte en tråd Drops Alpaca og en tråd Drops Kid-Silk, og elsker resultatet! :D

1/02/2013  
Blogger Kristina sa ...

Tusen takk for oppskriften! Jeg brukte en tråd Drops Alpaca og en tråd Drops Kid-Silk på pinne 2.5 og 120 masker, og jeg elsker resultatet! :D

1/02/2013  
Blogger Judy sa ...

Is this pattern written in English anywhere? I love this hat and would love to knit it.

Thank you!

1/03/2013  
Blogger Quiltefeen sa ...

Oi, denne var fin.. :) Tusen takk for at du deler, jeg vet akkurat hvilket garn jeg skal bruke til denne.. :)
Jeg legger meg til som følger jeg, for her var det mye fint!
Ha en strålende helg!!
Klem, Kristin

1/12/2013  
Blogger frksnupp sa ...

Hi! I´m sorry for my late answer. I haven´t translated the pattern yet, but what I did was basically CO 110 sts on needles 3 mm (EUR size) and knit stockinette sts until the hat was long enough to cover the top of my head, and then place four markers and decrease one stitch on each side of them every other row until I had app. 10-12 sts left, then pull the yarn through the remaining sts and fasten. I haven´t measured gauge or anything, so this is an experimental knit. I´m a fairly tight knitter. As you can see, others have used needle 2.5 mm and 120 sts. The gauge will also depend on which yarn you use. Hope this was helpful!

1/18/2013  
Blogger frksnupp sa ...

Tusen takk :) det var kjekt å høre.

1/18/2013  
Blogger frksnupp sa ...

Så kjekt =)

1/18/2013  
Blogger frksnupp sa ...

Det er bare moro! God jul på etterskudd til deg!

1/18/2013  
Blogger MIRRA sa ...

Hei på deg.
Takker for oppskriften, luen er nå strikket og er i gang med en til ;). Kjempelekker ble den, så mange takk.

1/23/2013  
Blogger Ann-Katrin sa ...

Heia!

KJempefin lue! Har akkurat bestilt garn til den og gleder meg til å strikke :) Takk for inspirasjon :)

4/01/2013  
Blogger -ina sa ...

Hei:) Superfin lue, takk for at du deler fremgangsmåte!
Jeg har strikket en versjon av lua og linket til deg fra bloggen min.

4/22/2013  
Blogger Ruby sa ...

Hei :-) Jeg er litt treig av meg og dilter ikke etter før nå :-) Tusen takk for oppskrift!!. Jeg holder på med en lue nå - bestilt av min datter. Blir den like fin som din så tenker jeg hun blir fornøyd. :-)
Jeg strikker i dobbel Silk Mohair fra Sandnes, men er ennå litt usikker på hvordan størrelsen blir :-) Men men, jeg har nok garn til ei lue til om denne ikke passer :-)

God helg til deg og dine :-)

10/10/2013  
Blogger Ingridstua sa ...

Hei, fant oppskriften på bloggen din takket være Monstermønster som la ut en link hit. Skal ta en nærmere titt her inne. Jeg har strikket luer, og lagt ut link til oppskriften din jeg også! Takk for inspirasjon!

Ha en fin kveld!

10/16/2013  
Blogger Synnøve sa ...

Hei! Takk for inspirasjon og takk for at du deler! Jeg har blogget min versjon og linket til deg, håper det er ok:)

10/27/2013  
Blogger Stine sa ...

ENDELIG er en slik lue kommet av pinnene hos meg, skuffende nok en julegave, flere må til, snille snille deg som deler :)

10/27/2013  
Blogger Andrea Andersen sa ...

Tror det den kan strikkes med Drops Alpaca garn? :) Tusen takk for oppskrift, skal kose meg med strikking før eksamenstiden starter for fullt.

11/01/2013  
Blogger frksnupp sa ...

Det kan den! Lykke til med eksamen :)

11/01/2013  
Blogger Magnhild sa ...

10-12 masker på hver pinne eller til sammen? =)

11/10/2013  
Blogger Lykketrollet sa ...

Takk for oppskrift! Jeg har akkurat fullført denne til meg selv. Enkel og kjempefin! Jeg elsket fargen på din lue! Jeg fant ikke mer av denne fargen hos pickles dessverre, men har strikket den i alpakka i en lignende farge. Super vårlue! :-)

3/03/2014  
Blogger Lykketrollet sa ...

Takk for at du deler oppskrift! Jeg har akkurat fullført en til meg selv. En enkel og kjempefin lue! Jeg elsker fargen på din versjon! Jeg fant ikke denne fargen hos pickles dessverre (ville helst herme helt skamløst etter deg), men har strikket i alpakka med en lignende farge. Super lue nå på våren! :-)

3/03/2014  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

Linker til dette innlegget:

Opprett en link

<< Start