Winter is coming-en tjukkere FWSSkopi

11/07/2013


Det er så gøy at mange har strikket FWSS-en skamløs kopi, så jeg tenkte at jeg kunne dele notatene mine til en tjukk versjon. Fremgangsmåten er stort sett den samme, med et par endringer i detaljene. Denne lua sitter litt tettere om øra enn den tynne versjonen, fordi jeg ofte syns at tykke luer har en tendens til å bli løse og slippe inn kald vind. Det er lett å tilpasse dette til sitt eget hode, jeg strikker ganske stramt og kunne nok gått opp en halv pinnestørrelse på lua. Vil du ha lua litt løsere kan du legge opp f eks 84 masker.

Sånn strikket jeg min:

Garn: Hexa fra Du Store Alpakka, eller annet tykt garn, ca 100 gram (avhengig av garntype, det går mindre enn 100 gram Hexa til en voksenlue, men mer enn 50)
Pinner: 5 eller 5.5 
Fire maskemarkører, en i en annen farge enn resten

Legg opp 76 masker og strikk rundt. Sett en maskemarkør der omgangen begynner. Strikk to-tre runder før du strikker en omgang vrangt. Dette gjøres for å unngå at kanten ruller for mye. Fortsett i glattstrikk til lua måler 25-27 cm, strukket ut-alt etter hvor baggy du vil ha den. Sett nå maskemarkører (mm) etter hver 19. maske, totalt fire, og pass på at den som markerer starten av runden har en annen farge enn de tre andre. 

Fell slik:

Strikk 1 m, strikk to rett sammen, strikk til 1 m før neste mm, ssk, strikk 1, flytt mm, strikk 1, strikk to rett sammen. Strikk som dette til du er rundt omgangen. Fell slik hver andre omgang til du har ca 8 masker igjen på pinnene, bytt til strømpepinner når det blir for trangt med rundpinne. Trekk tråden gjennom de 8 maskene, fest den og voila-en tjukk FWSS-kopi!

9 kommentarer:

  1. Super lue, og flott at du deler oppskrift. Jeg liker også at lua er litt tjukk og dermed varmere:)

    SvarSlett
  2. Kjempefin lue! Så fint at du deler mønster:-) Jeg har strikka en haug av den tynne varianten så nå må jeg prøve meg på denne vintervarianten også!

    SvarSlett
  3. Så fin! Strikker også på den tynne varianten nå :)

    SvarSlett
  4. Såg veldig deilig ut!

    SvarSlett
  5. Den så deilig ut, og jeg som aldri får luene til å passe ordentlig skal jammen prøve denne oppskrifta...en gang jeg får tid...

    SvarSlett
  6. En tykkere variant er nok greit nå som kulda kommer rekende! Brrr...! :)

    SvarSlett
  7. Åh en tykkere variant, og du deler mønster :) Holder på å strikke den tynne varianten til jul, kanskje noen skulle fått den tykke varianten også ! Du inspirerer!

    SvarSlett
  8. Gleder meg til å strikke en; jeg tror jeg har strikket 20 av den andre varianten, TUSEN TAKK :-)

    SvarSlett
  9. Hei og takk for oppskrift. Jeg har akkurat lagt på masker for å strikke tynnvarianten. Kom plutselig på at jeg behøver en enkel sort lue til julebordssesongen, og denne er midt i blinken.

    SvarSlett